-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16757 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا پايان دادن به زندگي بيمار لاعلاج با رضايت خود در اسلام جايز نيست؟
براساس فرهنگ اسلامي، حيات موهبتي الهي است؛ برخلاف آنچه در فرهنگ غرب رايج شده است. چنان كه در ماده اول اعلاميه جهاني حقوق بشر نيز آمده است: All Human Beings Are Born Free(همه انسان ها آزاد به دنيا مي آيند) گويا خالقي در كار نيست و لذا حق حيات در فرهنگ غربي مطلق و متعلق به خود اشخاص است. در نتيجه مجازات اعدام يا وجود ندارد يا به ندرت وجود دارد و سمت و سوي قانون گذاري نيز به سمت حذف مجازات اعدام - به ويژه در كشورهاي اروپايي - پيش مي رود. ثانياً خود افراد مي توانند از اين حق خود صرف نظر كرده؛ في المثل خودكشي كنند. اما در بينش اسلامي، حيات، حقي است كه خداوند به طور امانت و مشورط به ما داده است. ازاين رو ما در حفظ اين حق و نعمت الهي مسؤول هستيم و مالِ ما نيست كه با رضايت خود بتوانيم از خود سلب كنيم: {A{/Bإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ {w6-11w}{I2:156I}/}A}، {V(بقره، آيه 156)V} لذا اسلام خودكشي و يا هرگونه آسيب رساندن به جسم و روح بشر را - ولو از طريق خوردن برخي غذاها يا مواد آسيب زا و مضر - حرام كرده است. علاوه بر آن كه نبايد از رحمت الهي و شفاي مريض به كلي مأيوس شد، تن در دادن به اين گونه كارها، بيانگر نوعي قساوت قلب است. از طرفي رسيدگي هر چه بيشتر در لحظات پاياني عمر يك مريض، نشانه احترام و عزيز شمردن او است؛ اگر چه خود بيمار راضي به زحمت اطرافيان نيست ولي از لطف و مهرباني آنان، احساس خوشايندي به او دست مي دهد و با زبان بي زباني در حالي كه از اطرافيان تشكر مي كند. حيات دنيايي را بدرود مي گويد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.